-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47451 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

آيا متوسل شدن به چنين اشخاصي (كه با دستورالعملهاي قرآني از افراد گرهگشايي ميكنند) از نظر شرعي درست است؟

استفاده از آيات و يا سورههاي قرآن براي حل شدن مشكلاتي از اين قبيل (مشكلات عادي و روزمره زندگي دنيوي) از نظر شرعي چه حكمي دارد؟

الف: سحر، جادو، تسخير جن و همچنين دعا، توسل و تمسك به قرآن و ائمه در حل مشكلات دنيوي، گر چه همه تمسك به امور ماوراي طبيعي هستند اما بين آنها از جهت شرعي فرق هست. سحر، جادو و... گر چه واقعيت دارند اما انجام آنها حرام و مراجعه به كساني كه اين كارها را انجام ميدهند نيز حرام است. علاوه بر اينكه چنين افراد معمولاً خانوادهها را دچار گرفتاري ميكنند و گاهي نيز سبب انحراف اخلاقي و... ميشوند لذا معمولاً از اين جهات نيز مراجعه به آنها با ضرر همراه است.

از طرف ديگر در روايات اهل بيت آثار خاصي براي برخي از دعاها و اسمأ الهي آمده و روايات متعددي در مورد استشفأ به قرآن (حتي براي امور دنيوي) و همچنين خواص دنيوي و اخروي آياتو سور ذكر شده است، بخشي از اين روايات را علامه مجلسي در ج 92 كتاب بحارالانوار باب فضائل السور الآيات آورده است. مرحوم حاج شيخ عباس قمي نيز در حاشيه مفاتيح الجنان نيز به برخي موارد مهم و مبتلابه آن اشاره كرده است. نتيجه اينكه استفاده از آيات و سور قرآن براي حل مشكلات (حتي مشابه آنچه در سؤال مطرح كردهايد) نه تنها مجاز بلكه طبق روايات مورد سفارش نيز است.

ب: مراجعه به افرادي كه دعانويسي ميكنند يا آنانكه در نامه اشاره كردهايد متفاوت است; اگر كار اين افراد و حل شدن مشكلات به دست آنها بر طبق كلام نوراني اهل بيت باشد و مراجعه به آنان از آن جهت باشد كه آنان معروف به نشر معارف اسلام و اهل بيت باشند...مثلاً روحاني شناخته شده و مقبول باشند... در اين صورت مراجعه به آنان و عمل به توصيه ايشان ـ حتي اگر بهطور مستقيم از روايت نگويند ـ مجاز و پسنديده است.

اما اگر فرد مورد مراجعه از چنين وجههاي برخوردار نيست، بايد در مواردي كه كلامش را بدون استناد به روايات ميگويد با احتياط برخورد كرد و تا آنجا كه ممكن است او را سنجيد و اگر هم خواسته شد به توصيههاي وي در استفادههاي اين چنيني از قرآن عمل شود به نيّت رجأ و اميد رسيدن به واقعيت انجام شود زيرا كه كلام وي حجت شرعي نيست.

در هر صورت; شما خواهر محترم با توجه به اينكه طلبه هستيد، ميتوانيد با جستجو و تحقيق خود روايات مورد نظر در حلّ مشكلات خويش توسط قرآن را بيابيد و دغدغه مراجعه به افراد مشكوك را نداشته باشيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.